رئیس اداره تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری فتا خراسان رضوی گفت: همگام با رشد فناوری، مجرمان سایبری هم شگردهای خود را به‌روزرسانی می‌کنند. شهروندان و کاربران فضای مجازی می‌توانند با افزایش دانش و آگاهی راه دسترسی مجرمان سایبری به اطلاعات را مسدود نمایند.

مجرمان سایبری هم به‌روز شده‌اند!

سرهنگ هادی شرکا تصریح کرد: با توجه به افزایش استفاده از فضای سایبر و وابستگی روزافزون بشریت به فناوری اطلاعات و استفاده از آن در زندگی روزمره، کانون توجه مجرمان نیز تغییر یافته و متمرکز فضای سایبر شده است.ورود پرونده‌هایی با مضامین کلاهبرداری به‌ویژه در حوزه‌های مالی به پلیس فتا که بیشترین سهم وقوع جرایم را به خود اختصاص داده، مبین ضرورت توجه هرچه بیشتر شهروندان به مسئله امنیت در حوزه فضای مجازی و ابزار پیرامون آن است. به همین دلیل پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات برای پیشگیری از وسعت دامنه کلاهبرداری‌ها توسط مجرمان و سودجویان فضای سایبری، پویشی به نام «خرید امن اینترنتی» را از ابتدای مرداد به مدت یک ماه آغاز کرده تا با آموزش خرید امن اینترنتی و نکات قابل توجه در استفاده از حوزه‌های مالی در بستر فضای مجازی به شهروندان و کاربران، دسترسی افراد سودجو را به حوزه‌های مالی مسدود نماید.

نماد اعتماد الکترونیکی را فراموش نکنید

رئیس اداره تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری فتا استان ادامه داد: یکی از نکات مهم و قابل توجه خرید از سایت‌هایی که دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند این است که این نماد با حرف‌ «ای» کوچک انگلیسی(e) در انتهای صفحه پیش روی کاربر قابل مشاهده است و با کلیک بر آن پنجره‌ای گشوده می‌شود که به مشخصات صاحب فروشگاه، تاریخ انقضا و مکان و شماره تماس فروشگاه اینترنتی اشاره دارد.

وی بیان کرد: همین جا تکلیف شبکه‌های اجتماعی نظیر واتساپ، تلگرام، اینستاگرام و... مشخص می‌شود که تنها قادر به تبلیغات هستند؛ خرید از شبکه‌های اجتماعی تنها با رؤیت عکس و بدون تحقیقات، تبعات و ریسک بالایی برای خریدار خواهد داشت.

خرید از سایت‌های واسطه نیز از نکات مهم و قابل توجه است، هرگز معامله‌ای را غیرحضوری و آنلاین با افراد ناشناس انجام نداده و فریب چرب‌زبانی و زمان کم یا از دست رفتن کالا یا خدمات را نخورید؛ چه بسا این افراد دام‌های خود را با ایجاد «حس طمع و کسب منفعت مالی چشمگیر» می‌گسترانند.

دردسرهای رسیدساز جعلی

سرهنگ شرکا افزود: وجود نرم‌افزارهای رسیدساز هم جای تأمل دارد. برای یک خرید ایمن هرگز به مشاهده رسید پرداخت بسنده نکرده و با بررسی تراکنش حساب خود، از واریز وجه به حساب اطمینان حاصل نمایید. بنابراین علاوه بر بررسی تراکنش حساب، پیامک حساب خود را فعال کنید؛ ضمن اینکه برای واریز هرگونه وجهی به حساب، از یکی بودن نام صاحب کارت و هویت فرد اطمینان حاصل کنید تا در دام کلاهبرداران پولشویی گرفتار نشوید.

اسکیمر یا کپی کارت‌های بانکی که این روزها زیاد در مورد آن می‌شنویم نیز بخشی از همین پویش خرید امن است؛ بنابراین به دارندگان کارت‌های بانکی توصیه می‌شود هرگز رمز کارت خود را در اختیار فرد دیگری قرار ندهند و در هنگام پرداخت وجه از افشای رمز حتی در نزد فروشنده اکیداً خودداری نمایند.

همچنان فیشینگ روی اعصاب

رئیس اداره تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری فتا استان تصریح کرد: فیشینگ عنوان مجرمانه دیگری است که این روزها با مدل‌های متفاوتی از کلاهبرداری ازطریق آن روبه‌رو هستیم و از موارد مهم و پرونده‌های پرتکرار در پلیس فتاست. از این رو به شهروندان عزیز توصیه می‌شود در هنگام مراجعه به درگاه‌های پرداخت و واریز وجه، به صفحه شاپرک دقت کنند، بسیار مراقب صفحات جعلی باشند و با شناخت آدرس سایت اصلی از جعلی و دقت در نوار آدرس صفحه، از دام صیادان اطلاعات کارت بانکی در امان بمانند.

 البته شایان ذکر است پس از پویا شدن رمز اینترنتی، برای مدتی پرونده‌های فیشینگ کاهش یافت، اما متأسفانه از راه‌های دیگر نظیر ارسال لینک درگاه فیشینگ درفضای سایبری و شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه تلگرام، واتساپ و اینستاگرام و با عنوان جوایز جشنواره یا ابلاغ الکترونیکی و... با مجاب نمودن کاربر برای پرداخت‌های کوچک، اطلاعات کارت وی را به سرقت برده و در نهایت حساب قربانی را خالی می‌نمایند.

کارتی مخصوص خرید اینترنتی داشته باشید

وی ادامه داد: کارشناسان پلیس فتا با توصیه به شهروندان از آن‌ها می‌خواهند در فضای سایبری از کنجکاوی پرهیز نموده و از کلیک بر لینک‌های ناشناس و مشکوک و همچنین نصب نرم‌افزارهای ناشناس خودداری کنند. در نهایت جانب احتیاط را رعایت نموده و کارت بانکی جداگانه‌ای با موجودی حداقلی برای خریدهای اینترنتی خود در نظر بگیرند تا در صورت بروز هرگونه اتفاقی، تمام موجودی آن‌ها سرقت نشود. شهروندان عزیز می‌توانند در صورت مشاهده هر گونه موارد مشکوک  موضوع را با پلیس فتا خراسان رضوی در میان بگذارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.